LinkedIn is het grootste zakelijke platform in Nederland, het is opgericht in 2002 heeft inmiddels 4,7 miljoen gebruikers. LinkedIn begon als een online CV en werd gebruikt om mee te solliciteren, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een platform waar kennis gedeeld wordt, vacatures worden ingevuld en bedrijven halen klanten binnen. In 2020 heeft het helemaal een boost gekregen doordat iedereen door de corona-crisis thuis moest gaan werken. 

De basis van je LinkedIn succes

Om successen te boeken moet je ervoor zorgen dat de basis goed is en dat begint bij een zeer deskundig LinkedIn profiel. Hoe meer informatie je invult hoe beter vindbaar je bent en hoe meer profielbezoekers je zal krijgen. Het is dus heel belangrijk wat je daarop deelt. Denk bijvoorbeeld aan een goede samenvatting en jouw contactgegevens, zodat het voor kandidaten zo laagdrempelig mogelijk is om contact met je te zoeken.

Jouw netwerk

Nadat de basis van je LinkedIn profiel goed is, ga je bouwen aan jouw netwerk. Net als bij IRL netwerken ga je met mensen in gesprek en vroeg je ze toe aan jouw netwerk. Daarbij is het belangrijk dat je voor jezelf helder hebt wil er wel en niet in jouw netwerk passen. Dat is jouw doelgroep, iets om goed over na te denken, want je wil geen wildgroei aan allerlei mensen in jouw netwerk waar je niks aan hebt.

De 5 succesfactoren

#1 Post minimaal 1 keer per week een bericht, maar liever vaker. Alleen maar vacatures delen op je tijdlijn vind alleen iemand interessant die een baan zoekt. Maar jij wil een grotere doelgroep aanspreken dus dat betekent dat je tijd moet investeren in het posten van berichten. >Hoe schrijf ik een goede post, klik hier<

#2 Wil je serieus gebruik gaan maken van LinkedIn om je vacatures in te vullen dan kun je een premium account aanschaffen. Om te beginnen start je met Recruiter Lite, de eerste maand is gratis dus dan kan je het goed testen. Door het hebben van een premium account kan je sneller je netwerk uitbreiden en heb je een hoger bereik met je posts.

#3 Plaats jouw vacatures als ‘Artikel’ op je LinkedIn profiel en zorg dat je deze boven zet bij ‘Uitgelicht’. Jouw profielbezoekers zullen dan sneller je vacatures zien.

#4 Heb interactie met je netwerk, niet alleen onder posts die zij delen, maar ook als je gaat connecten. Net zoals je ook op een netwerkbijeenkomst zou doen, maak een praatje.

#5 Voeg mensen toe aan je netwerk uit je werkverleden, vrienden, kennissen, collega’s en de mensen die je leert kennen. Doordat zij jouw persoonlijk kennen zullen zij sneller interactie heben onder jouw posts.

Wil je hier actief mee aan de slag? En niet zelf zitten prutsen, maar een professional die precies weet wat er moet gebeuren en hoe? Neem dan contact met me op dan gaan we aan de slag. En gaan we bouwen aan jouw employer brand.