Wanneer je een post wil plaatsen op LinkedIn dan wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Toch? De inhoud moet goed zijn en aanzetten tot actie. Jouw volgers moeten het interessant genoeg vinden, maar vooral authentiek.

Hiervoor kun je verschillende soorten posts schrijven zoals storytelling, geven van inspiratie of delen van kennis. Hierin is geen goed of fout, want het is jouw verhaal. Maak een planning voor jouw posts om te blijven zorgen voor variatie.

Voorbeeld: Je wil 3x per week een post plaatsen, dan kun je 1x per week iets posten over een persoonlijke ervaring of inzicht, 1x per week een zakelijke ervaring of zakelijke tips & tricks en 1x een verkoopbericht of vacaturepost.

Jouw netwerk

Naast het schrijven van een authentieke post is het belangrijk om mensen in je netwerk te hebben die zich aangesproken voelen en de interactie zullen aangaan. Met een klein netwerk, bereik je niet veel mensen. Een groot en actief netwerk dat aansluit op jouw doelgroep, is het meest ideaal. Want je bericht krijgt een boost door reacties onder je post, een ‘interessant’ of doordat het gedeeld wordt (weinig scorepunten).

LinkedIn heeft ook een aantal spelregels opgesteld waar iedereen zich aan moet houden, door je hierhaan te houden draag je bij aan het positief beïnvloeden van het spel (=het algoritme). Want je wil het algoritme zoveel mogelijk vóór je laten werken.

5 GRATIS tips

#1 Zorg dat de eerste 3 regels van je bericht de lezer triggeren om verder te lezen. Denk bijvoorbeeld aan een scherp statement, vraag om advies of stel een vraag. Bijvoorbeeld “Herken je dat…?” Of begin je bericht waarin je de spanning gelijk opbouwt, zodat mensen nieuwsgierig worden naar de rest en klikken op ‘Meer weergeven’

#2 De tijd dat mensen jouw post blijven lezen (dwell time) is erg belangrijk, dus schrijf niet een té kort bericht, en zorg ervoor dat jouw netwerk geboeid blijft lezen. Of plaats een video, wanneer mensen de video kijken, blijven ze ook langer hangen bij jouw post en ‘scoort’ jouw post ook punten. Hangjongeren of hangouderen, maar niet wie je doelgroep is 😉

#3 Tag mensen in je bericht die zullen reageren op jouw bericht (kies hiervoor mensen waarvan je weet dat ze vaak op LinkedIn zitten) zodat zij interactie zullen gaan hebben onder jouw post.

#4 Wil je verwijzen naar een URL in je LinkedIn post? Doe dit dan in de comments en verwijs hiernaar in je post. Bijvoorbeeld: Zie link in de comments. Zet je wel een URL in je post dan krijg je ‘strafpunten’ van LinkedIn, omdat je volgers weglokt van hun platform.

#5 Gebruik 3-5 hashtags onder je bericht. Denk hierbij aan termen waar mensen op zouden kunnen zoeken.

Wil je ook weten wat LinkedIn kan betekenen voor jouw bedrijf, zodat je vacatures gaat invullen? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer, zodat de vacatures ingevuld worden en je een woest aantrekkelijke werkgever wordt voor de (latente) werkzoekende.