Ja, natuurlijk wil je dat! Ik zie je denken, maar hoe dat en wat ik moet ik daarvoor doen!? Het is eigenlijk heel simpel, maar dat is met alles in het leven;-). We maken alles altijd zo ingewikkeld, terwijl het zo eenvoudig is. Sommigen bedrijven slaan helemaal door, ze bieden torenhoge salarissen of bieden een lease-auto bij een baan (terwijl dat helemaal niet nodig is voor de job). Je krijgt als werkzoekende zoveel meer dan alleen de baan, dat kandidaten zich gaan afvragen welk addertje er onder het gras zit. Wanneer een bedrijf zo wanhopig is, dan moet er wel wat aan mankeren, mensen voelen dat aan. Daarom zijn dat soort aanbiedingen voor de korte termijn een oplossing, maar voor de langere termijn zal je het anders aan moeten pakken. Mensen vinden een bedrijf woest aantrekkelijk, wanneer er door andere mensen positief over gesproken worden. Door ambassadeurs.

Ambassadeurs

Jouw ambassadeurs zijn jouw eigen personeel, maar ook de partners van je personeel, hun vrienden, buren. Kortom, iedereen in het netwerk van je personeel. Maar ook je klanten, je leveranciers, iedereen waarmee je een relatie hebt, in welke vorm dan ook.

Wanneer je jouw eigen personeel niet vertrouwd, waarom heb je ze dan in dienst?

Voorbeeld. Je zit op een verjaardag en je vangt een gesprek op waarin iemand verteld hoe hij het naar zijn zin heeft op zijn werk. Hij verteld dat hij de vrijheid heeft om thuis te werken als het werk dat toelaat of dat hij weleens ’s avonds zit te werken, zodat hij zijn kinderen naar school kan brengen en weer ophalen. De ander verteld dat hij dat ook wel zou willen, maar dat zijn werkgever daar niet voor openstaat, hij móet naar kantoor komen en werken tussen half 9 en 5 . Je voelt ‘m al, het gaat niet om een hoger salaris of een auto van de zaak, het gaat erom dat je als werkgever meer begrip, respect en vertrouwen hebt in je personeel. Daarover wordt onderling gepraat en is voor jou gratis reclame voor jouw goede werkgeverschap.

Wat zijn de belangrijkste drijfveren van (latent) werkzoekenden?

Wanneer je de piramide van Maslow bekijkt is die heel makelijk te verklaren.

  • Om te kunnen leven hebben we eten en drinken nodig (lichamelijke behoeften)
  • We willen ons veilig voelen en hebben we geld nodig om te kunnen wonen in een huis (veiligheid en zekerheid).
  • Daarna vinden we het belangrijk om contact te hebben met familie, vrienden, buren of collega’s (behoefte aan sociaal contact).
  • En dan komen we aan bij het punt waar werkgevers woest aantrekkelijk kunnen worden, namelijk luisteren naar je personeel en vragen waar behoefte aan is (in alle redelijkheid natuurlijk).

De één werkt graag thuis, terwijl de ander dat helemaal niet fijn vindt. Zo zie je bedrijven onbeperkt vrije dagen geven, ook interessant om te onderzoeken. Mensen onbeperkt vrije dagen geven betekent dat je meer verantwoordelijkheden bij elk personeelslid of team neerlegt. Het werk moet verdeeld worden en het moet af zijn, waarbij samenwerking en kwaliteit van werk belangrijke onderdelen zijn. Verloopt zoiets naar wens, worden de gewenste resultaten behaald, spreek dit uit aan je mensen (erkenning en waardering). Tot slot heb je het opleiden, coachen of laten doorgroeien in de organisatie. Door naar elkaar te luisteren en oprechte interesse te hebben in elkaar, weet je waar behoeftes liggen en kan je daarop inspelen. (zelfrealisatie). Mensen binden en boeien aan je bedrijf, zodat ze niet de noodzaak voelen om ergens anders te gaan werken. Zo zie je dus dat je als werkgever niet woest aantrekkelijk wordt door vette salarissen te bieden, maar er juist voor zorgt dat voorziet in hun behoeftes. Het is een mix van een goed salaris, respect en waardering, fijne collega’s en groeimogelijkheden in de functie (persoonlijke groei, opleiding of doorgroeien in functie).

bron: https://www.pinterest.com.mx/pin/531002612314017993/

Werkrelatie

Naast alle relaties die we in ons leven hebben, is de werkrelatie één van de belangrijkste, we brengen een groot deel van ons leven door bij onze werkgever. Dus heel belangrijk dat mensen met plezier naar hun werk komen. Door te laten zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken is het belangrijk dat je dit laat zien op jouw website, wie werkt er bij het bedrijf? Via social media of via de mensen die buiten de deur jouw bedrijf vertegenwoordigen. Alles wat jij naar de buitenwereld laat zien van je bedrijf bepaalt hoe erover gesproken wordt. En daarmee ga je de wedstrijd winnen. Niet met een tafeltennistafel of een flipperkast, dat zijn randvoorwaarden.

Meer begrip geeft rust om verder te kijken en stappen te zetten richting de toekomst.

Dus laat gewoon zien waar je bedrijf voor staat, dan zal je het personeel (en de klanten) aantrekken die bij jou passen, waar jouw bedrijf gezond & gelukkig van wordt. Magneten trekken elkaar aan en tegenpolen stoten elkaar af. Ben je nieuwsgierig hoe ik jouw organisatie kan helpen om woest aantrekkelijk te worden voor werkzoekenden? Neem dan contact op via https://sieva.nl/contact/