Van alle posts die je deelt, scoort de vacaturepost het slechtst qua bereik. Iedereen is ‘vacaturemoe’ dus niemand leest het meer.

Bovendien heeft de concurrent dezelfde vacatures, dus waarom zou die van jou anders zijn? Waarom is het bij jou beter?

Dat begint al bij de vacaturetekst, is dat een kopie van de concurrent? Of ben je creatief geweest, heb je een persoonlijke intake gedaan bij de vacaturehouder en heb je je verdiept in wat een potentiële kandidaat belangrijk vindt als hij de vacature leest?

Hoe zorg je ervoor dat de vacature gelezen wordt door de juiste persoon?

Dat begint bij de basis:

Arbeidsmarktcommunicatie vergelijk ik graag met ‘daten’, je vraagt iemand tijdens de eerste ontmoeting ook niet ten huwelijk? Toch?

Net als in de liefde, wil een kandidaat jou ook eerst leren kennen en dan komt de rest vanzelf.

De kandidaat wil jouw verhalen lezen die wat vertellen over wie je bent als bedrijf. Waar je voor staat en wat je belangrijk vindt. Wat onderscheid je van de concurrent?

Zoals je cultuur, kernwaarden, mentaliteit, de mensen die al bij je werken, je klanten, je projecten, je innovaties en dat mag ook iets zijn wat niet gelukt is.

Zorg ervoor dat mensen je écht leren kennen.

Dat is best een lastig stukje, wie zijn we als bedrijf?

Dat zal je samen moeten onderzoeken, met elkaar in gesprek gaan en hier de tijd voor nemen.

Wanneer dit eenmaal staat, heb je er geen omkijken meer naar.

Soms is het makkelijker om te beginnen met wie je niet bent, maar uiteindelijk kom je al pratend tot de kern.

Hoe opener je bent over wat je belangrijk vindt, hoe sneller je mensen zal aantrekken die écht bij je passen. Ook op lange termijn.

Laat een realistisch beeld zien, want je kan het aan de buitenkant ook té mooi maken, waardoor het in de werkelijkheid tegenvalt en iemand snel via de achterdeur vertrekt. Zonde!