Op LinkedIn zie je het in alle soorten en vormen voorbij komen, het gebruiken van hashtags en het taggen. Hoe zorg je ervoor dat je dit zo gebruikt dat het ook het gewenste effect heeft?

De hashtag is een woord of aaneengeschreven zin waar een hekje (het #-leesteken) aan voorafgaat. Dit wordt ook wel de prefix genoemd.

De hashtag

Een hashtag gebruik je, omdat je wil dat degene die erop zoekt jou zal vinden. Voorbeeld: iemand is op zoek naar een nieuwe baan als werkvoorbereider in Zwolle, dan kan die gaan zoeken op #vacaturewerkvoorbereider of #werkvoorbereiderzwolle. Dus wanneer je een vacature hebt openstaan voor een werkvoorbereider in Zwolle dan moet je deze hashtags gebruiken. Dit worden ook vaak zoekwoorden genoemd. De taak aan jou om de zoeker te laten vinden.

Op LinkedIn wil je natuurlijk zo succesvol mogelijk deze hashtags inzetten bij het invullen van je vacature. Waar moet je dan rekening mee houden?

  • Gebruik 3-5 hashtags per LinkedIn post
  • Zet deze hashtag onderaan je post en niet door je tekst heen, dat leest niet lekker.
  • Roep de ‘werkenbij’ hashtag in het leven en ga deze actief promoten. Bijvoorbeeld #werkenbijhulstflier Deze kan je vervolgens ook gebruiken op je andere social media kanalen.
  • Om erachter te komen waarmee je jouw doelgroep aanspreekt met de juiste hashtag, moet je hier onderzoek naar doen. Wat doet de concurrentie? Waar zoekt een latent werkzoekende op? En ga hiermee testen.
  • Je kan hashtags gaan volgen op LinkedIn, zodra iemand jouw gevolgde hashtag gebruikt krijg jij een melding hiervan. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen met #opentowork dan vind je werkzoekenden.

Taggen

Bij het plaatsen van een post op LinkedIn (bedrijfspagina of persoonlijke pagina) tag je bedrijven en personen die betrokken zijn bij dit bericht. Daardoor zal het bereik van je post stijgen, omdat de post ook zichtbaar wordt in het netwerk van de getagde. Dit vergroot je online zichtbaarheid en je naamsbekendheid.

  • Door het taggen krijg je meer interactie van niet alleen je 1e graads, maar ook van 2e of 3e graads connecties.
  • Tag personen niet alleen in de tekst maar ook in de foto.
  • Degene of het bedrijf dat je tagt krijgt een melding dat die vermeld is in jouw post, daardoor krijg je meer interactie en is de kans groter dat de post gedeeld wordt.
  • Voorkom dat je onnodig mensen gaat taggen die daar misschien niet op zitten te wachten, soms zie ik het voorbij komen dat mensen zich helemaal suf taggen, wat irritatie kan opwekken. Tag dus heel bewust en check ook bij diegene of die daarmee akkoord gaat, anders sla je alsnog de plank mis.

Andere social media

Op Facebook en Instagram kan je dit kunstje ook toepassen, wederom met als doel ‘het vergroten van je zichtbaarheid’.

  • Op Instagram & Facebook mag je 30 hashtags gebruiken, maar wees kritisch. Gebruik liever wat minder hashtag die relevant zijn, dan dat het een overkill wordt met niet relavante hashtags.
  • op Insta en FB zijn er meer mogelijkheden om te taggen, naast personen en andere bedrijven kan je ook taggen op de locatie of een evenement.

Tot slot

Bij de werving van nieuw personeel is social media onmisbaar geworden, (bijna) iedereen is wel te vinden op een social media platform. Onderzoek op welk platform jouw doelgroep het meest aanwezig is, en ga daar actief aan de slag met het posten van berichten. Maak hierin wel onderscheid voor welke vacature je aan het werven bent, een projectleider is vaak actiever aanwezig op LinkedIn terwijl monteurs meer te vinden zijn op Facebook en Insta. De doelgroep voor Insta is zelfs nog een stuk jonger dan die op FB en LI dus ook daarin moet je onderscheid maken. Kortom, doe goed onderzoek en ga testen om te ontdekken wie je waar het beste kan bereiken.

Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken, neem dan contact met ons op.