Verkoopproces vs. recruitmentproces
- Leadgeneratie – werven van kandidaten
- Leadkwalificatie – beoordelen sollicitaties
- Behoefte in kaart brengen – sollicitatiegesprek
- De pitch – Voorstellen bedrijf / team / dieper ingaan op vacature
- Omgaan met bezwaren – kritische vragen stellen aan en door de kandidaat
- Voorstel – voorstel arbeidscontract
- Deal sluiten – ondertekenen arbeidscontract
- Onderhouden – Personeelszaken zorgt voor jouw mensen #humangold
Ligt dichtbij elkaar hè? En dat geeft ook gelijk aan hoe belangrijk het is om dit naast elkaar te laten lopen en elkaar te laten versterken, want dat is budgettair wel heel gunstig.
1. Werven van kandidaten
3. Sollicitatiegesprek
De behoefte van de kandidaat en die van jouw bedrijf moet je bij elkaar zien te brengen, dit doe je natuurlijk in het sollicitatiegesprek. Hierin is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de voorbereiding vlekkeloos verloopt, de kandidaat komt goed voorbereid bij jou en je bent zelf ook goed voorbereid op de kandidaat (candidate experience). Een 1e kennismaking zou ik met max 2 personenen doen, want je wil de kandidaat ook niet dusdanig imponeren dat die dichtklapt.
4. Voorstellen bedrijf / team / dieper ingaan op vacature
Geef een kandidaat een rondleiding door het bedrijf, laat de afdeling zien en het team en je gaat dieper in op de vacature. Je zou ervoor kunnen kiezen om bij een 1e gesprek geen of een hele korte rondleiding te kunnen doen en bij een 2e gesprek de uitgebreide tour doen. Ligt ook aan de grootte van je bedrijf en wat van toepassing is voor de kandidaat. Het moet ook niet ‘too much’ zijn. Hierin is het dus belangrijk dat je een goed afweging maakt tussen de tijdsinvestering van beide kanten. Je kan hierin ook weer de kandidaat centraal stellen en vragen wat die graag wil zien / beleven.
5. Kritische vragen stellen aan en door de kandidaat
Wees je ervan bewust dat een sollicitatiegesprek de factor ‘gelijkwaardigheid’ en ‘respect’ moet bevatten, door een goede vraagstelling ga je elkaar vinden of juist niet. Denk eraan dat je waarderend communiceert, wees positief kritisch en opbouwend en eerlijk. Ook al kom je tot de conclusie dat er geen match is, dan wil je wel dat iemand met een goed gevoel weggaat. Want een afgewezen kandidaat kan alsnog iemand aandragen die wél een match is.
6. Aanbieden arbeidscontract
Meestal een soort standaard riedel die hier in werking treed, toch hoop ik dat je voordat je bij deze fase aankomt, al de nodige zaken al eens hebt benoemt richting de kandidaat. Denk bijvoorbeeld aan het salaris in de vacaturetekst en jouw mooie secundaire arbeidsvoorwaarden hebt benoemt in de gesprekken. Zou zo zonde zijn als het nu op dit soort punten stukloopt, want dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Zeker nu de kandidaat ruime keuze heeft uit banen.
7. Ondertekening van het arbeidscontract
Een feestelijk moment voor jullie allebei, jullie gaan samenwerken, en dat mag gevierd worden. Hoe? Kijk naar wat passend is, maar een bos bloemen is altijd goed.
8. Personeelszaken zorgt voor jouw mensen #humangold
Onderschat nooit de kracht van jouw HR afdeling of zoals ik het liever noem; personeelszaken. Zij gaan ervoor zorgen dat jouw nieuwe personeel tevreden is en blijft.
Jouw verkoopproces kan je bijna 1-op-1 vergelijken met het recruitmentproces, en wanneer je dit goed op elkaar afstemt versterkt het elkaar ook nog. Je kan het verkoopproces in 8 stappen doorlopen en ik heb er gelijk de vergelijking met het recruitmentproces bij gezet.