Wel accountmanagers in dienst die klanten binnenhalen maar geen recruiter(s) om personeel binnen te halen? Hoe onlogisch is dat?

Jouw verkoopproces kan je bijna 1-op-1 vergelijken met het recruitmentproces, en wanneer je dit goed op elkaar afstemt versterkt het elkaar ook nog. Je kan het verkoopproces in 8 stappen doorlopen en ik heb er gelijk de vergelijking met het recruitmentproces bij gezet.

Verkoopproces vs. recruitmentproces

  1. Leadgeneratie – werven van kandidaten
  2. Leadkwalificatie – beoordelen sollicitaties
  3. Behoefte in kaart brengen – sollicitatiegesprek
  4. De pitch – Voorstellen bedrijf / team / dieper ingaan op vacature
  5. Omgaan met bezwaren – kritische vragen stellen aan en door de kandidaat
  6. Voorstel – voorstel arbeidscontract
  7. Deal sluiten – ondertekenen arbeidscontract
  8. Onderhouden – Personeelszaken zorgt voor jouw mensen #humangold

Ligt dichtbij elkaar hè? En dat geeft ook gelijk aan hoe belangrijk het is om dit naast elkaar te laten lopen en elkaar te laten versterken, want dat is  budgettair wel heel gunstig.

1. Werven van kandidaten

Het meest tijdrovende onderdeel van het recruitmentproces is de werving van kandidaten. Waar zitten die kandidaten, wie is precies de best passende kandidaat en wat moet je doen om die te bereiken? 
  • Via ambassadeurs vanuit je eigen bedrijf en je netwerk.
  • Social media
  • Adverteren in online en offline marketing
  • Reviews van eigen personeel
  • Influencermarketing
  • Advertentiecampagnes
  • Op beurzen staan
  • Werkenbij website
  • Speeddate events
  • Webinar over een vacature

Zomaar even een opsomming van activiteiten die je moet doen om kandidaten aan te trekken. Dit zijn vergelijkbare acties die je ook zou ondernemen om klanten binnen te halen.

2. Beoordelen sollicitaties

Via jouw ATS (Applicant Tracking System) of mail komen de sollicitaties binnen en kan je beginnen met de beoordeling hiervan. Ik zie veel bedrijven hier veel te kritisch mee omgaan, denk hierbij aan het aantal jaren werkervaring tot opleiding, waarbij soms niet wordt gekeken naar talent. Nu is dat laatste ook heel moeilijk om uit een CV te halen, maar misschien kan je hiernaar vragen in de vacaturetekst, zo stel je de kandidaat centraal.
Wanneer je zelf videowerving hebt ingezet, kan je ook van de kandidaat vragen om een videosollicitatie, daardoor kan je al heel snel een indruk krijgen van iemand.
Of wat dacht je van een 1e screening via telefoon of online meeting, een eerste indruk die je dan van iemand krijgt zegt zoveel. Wat mij betreft zelfs meer dan 3 A4tjes CV of een brief.

3. Sollicitatiegesprek

De behoefte van de kandidaat en die van jouw bedrijf moet je bij elkaar zien te brengen, dit doe je natuurlijk in het sollicitatiegesprek. Hierin is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de voorbereiding vlekkeloos verloopt, de kandidaat komt goed voorbereid bij jou en je bent zelf ook goed voorbereid op de kandidaat (candidate experience). Een 1e kennismaking zou ik met max 2 personenen doen, want je wil de kandidaat ook niet dusdanig imponeren dat die dichtklapt.

4. Voorstellen bedrijf / team / dieper ingaan op vacature

Geef een kandidaat een rondleiding door het bedrijf, laat de afdeling zien en het team en je gaat dieper in op de vacature. Je zou ervoor kunnen kiezen om bij een 1e gesprek geen  of een hele korte rondleiding te kunnen doen en bij een 2e gesprek de uitgebreide tour doen. Ligt ook aan de grootte van je bedrijf en wat van toepassing is voor de kandidaat. Het moet ook niet ‘too much’ zijn. Hierin is het dus belangrijk dat je een goed afweging maakt tussen de tijdsinvestering van beide kanten. Je kan hierin ook weer de kandidaat centraal stellen en vragen wat die graag wil zien / beleven.

5. Kritische vragen stellen aan en door de kandidaat

Wees je ervan bewust dat een sollicitatiegesprek de factor ‘gelijkwaardigheid’ en ‘respect’ moet bevatten, door een goede vraagstelling ga je elkaar vinden of juist niet. Denk eraan dat je waarderend communiceert, wees positief kritisch en opbouwend en eerlijk. Ook al kom je tot de conclusie dat er geen match is, dan wil je wel dat iemand met een goed gevoel weggaat. Want een afgewezen kandidaat kan alsnog iemand aandragen die wél een match is.

6. Aanbieden arbeidscontract

Meestal een soort standaard riedel die hier in werking treed, toch hoop ik dat je voordat je bij deze fase aankomt, al de nodige zaken al eens hebt benoemt richting de kandidaat. Denk bijvoorbeeld aan het salaris in de vacaturetekst en jouw mooie secundaire arbeidsvoorwaarden hebt benoemt in de gesprekken. Zou zo zonde zijn als het nu op dit soort punten stukloopt, want dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Zeker nu de kandidaat ruime keuze heeft uit banen.

7. Ondertekening van het arbeidscontract

Een feestelijk moment voor jullie allebei, jullie gaan samenwerken, en dat mag gevierd worden. Hoe? Kijk naar wat passend is, maar een bos bloemen is altijd goed.

8. Personeelszaken zorgt voor jouw mensen #humangold

Onderschat nooit de kracht van jouw HR afdeling of zoals ik het liever noem; personeelszaken. Zij gaan ervoor zorgen dat jouw nieuwe personeel tevreden is en blijft.