We kennen allemaal het gezegde “Wat je ziet is wat je krijgt.” Maar als we praten over nieuwe werknemers aannemen, dan weten we dat dit niet altijd waar is. Er zijn helaas nog steeds bedrijven waar een flinke kloof hiertussen zit.

Wanneer je kijkt naar onderstaande tekening en je past dit toe op jouw eigen recruitmentproces, dan begrijp je dat dit probleem diepgaander is. Vanaf het moment dat iemand een vacaturetekst leest tot de eerste werkdag, vormt zich een idee van wat ze kunnen verwachten. Het is super belangrijk dat dit idee klopt met de realiteit.

“Eerlijkheid duurt het langst”

Als werkgevers willen we graag de positieve kanten laten zien om de beste kandidaten aan te trekken. Maar hier kan een probleem ontstaan, als de werkelijkheid niet overeenkomt met wat beloofd wordt.

Dat kan leiden tot ontevredenheid en zelfs vertrek van nieuwe medewerkers.

“Een goed team begint met de juiste mensen aannemen.”

Maar het is nog belangrijker dat ze blijven en goed presteren. Als we eerlijk zijn over de baan en het bedrijf, dan maken mensen een weloverwogen keuze. Dit zorgt voor vertrouwen en een gevoel dat alles duidelijk is.

Hoe pak je dat aan?

Duidelijke vacatureteksten: wees eerlijk over de baan, wat er verwacht wordt en de uitdagingen. Neem dit ook mee in je wervingscampagne.

Sollicitatiegesprek: heeft er recentelijk iets gespeeld op de afdeling en vraagt een kandidaat hier iets over? Wees daar dan eerlijk over.

Onboarding: vertel hoe je onboarding eruit ziet, ga je kennismaken met al je nieuwe collega’s? Hoe ziet jouw begeleiding eruit? Hoelang duurt dit?

De baan: is alles in lijn met elkaar? Yes, dan heb je een gouden match!

Onmisbaar in dit hele traject? Goede communicatie, laat niks aan het toeval over, maar overdrijf niet.

Heb je ervaringen of inzichten te delen hierover?