Binnen 2 maanden 10.000-15.000 lezers van jouw (vacature) posts, dat is de kracht van LinkedIn. Daar heb je geen vakblad, jobsite, krant of billboard voor nodig om dit te bereiken. De lezers zijn jouw doelgroep, zoals collega’s uit je branche, (latente) werkzoekenden en (potentiële) klanten. 

Ik maak zichtbaar wat onzichtbaar was. Daarom neem ik je graag mee in mijn werk als recruiter en de succesvolle mix met LinkedIn. De resultaten van de klant waarvan ik de resultaten ga delen, wilde anoniem blijven. Voor de beeldvorming; de klant is werkzaam in de technische branche, de vacatures waarvoor ik ben ingehuurd stonden al een jaar (!) open. Er waren 0 sollicitaties geweest en geen gesprekken gevoerd.

De werkdruk op de afdeling liep op, want de toestroom van werk ging door, maar extra handen kwamen er niet. Er was sprake van een hele sterke behoefte om in korte tijd resultaten te boeken. Ik begon op het moment dat de bouwvak van start ging. In plaats van te denken dat mensen in hun vakantie niet aan werk denken is hierin een hele foute gedachte. Mensen gaan júist tijdens hun vakantie nadenken over hun werk.

LinkedIn profiel

Door het compleet maken van jouw LinkedIn profiel vergroot je de zichtbaarheid van je profiel direct, wanneer die eenmaal  ‘zeer deskundig’ is, dan zal je er op maximale sterkte van kunnen profiteren. Zo ben je goed vindbaar voor potentiële werkzoekenden, klanten, collega’s en andere interessante mensen voor jouw netwerk.

Door gebruik te maken van een goede profielfoto, header, sterke kopregel en heldere samenvatting spreek je jouw doelgroep aan. Ik zorg ervoor dat jouw profiel tot in de puntjes verzorgd wordt en up-to-date blijft. Zo kan je later nieuwe informatie toevoegen, ingevulde vacatures op ‘vervuld’ zetten, nieuwe vacatures delen en het toevoegen van nieuw foto- en beeldmateriaal. Ook jouw profiel moet ‘in beweging’ blijven om goed vindbaar te zijn.

  • Het aantal profielbezoekers werd bij de start 50x bekeken in de voorliggende 90 dagen en na 2 maanden is dit toegenomen naar 313x, een toename van 626% is (!).
  • Het netwerk van de klant groeide binnen 2 maanden met 119% met mensen die binnen de doelgroep vallen. (collega’s, branchegenoten, klanten en samenwerkingspartners)

Vacatures op LinkedIn

Wil je op een voordelige manier jouw vacatures blijvend zichtbaar maken op LinkedIn? Dan zet ik deze voor jou op je LinkedIn profiel, zodat alle profielbezoekers jouw vacatures op jouw profiel zien staan. Vacatureteksten worden herschreven, ik plaats er foto- en videomateriaal bij en interessante links. Wanneer dit er nog niet is, dan regel ik dat natuurlijk ook voor je.

Mensen scannen binnen 10 seconden de bovenkant van jouw profiel, dus zorg dat daar de belangrijkste informatie staat

  • Zo plaatste ik voor de klant een vacature die binnen 2 maanden 200x werd bekeken, 18x gedeeld en er werd 33x op gereageerd, zonder te adverteren of sponsoren, geheel GRATIS. Door het continue zichtbaar maken van het LinkedIn profiel, blijven er maanden na plaatsing nog steeds regelmatig mensen de vacatures bekijken. Dit is een doorlopend proces waar je continue actief mee bezig moet zijn.
  • Uit de statistieken van dit bericht concludeer ik dat de ambassadeurs goed hun werk hebben gedaan. De meerderheid die heeft gedeeld en gereageerd zijn directe collega’s (41%) en is 64% woont in de regio waar het nieuwe personeelslid gevonden moet worden. We zitten dus in de goede vijver te vissen.
  • Van de 3 vacatures zijn er dankzij deze mooie resultaten al 2 ingevuld binnen 6 weken.
    • 1 kandidaat reageerde n.a.v. een post met een persoonlijk bericht.
    • 1 kandidaat reageerde omdat hij via-via op LinkedIn had gezien dat er een vacature openstond.
  • Wanneer je dit vergelijkt met de statistieken van het plaatsen van de vacatures op een platform als Indeed, is de vacature van Voorman 23x bekeken, zonder te sponsoren. Hier moet je flink in investeren wil je hier boven de concurrentie uitkomen. Je bokst op tegen recruitmentbureaus die grote marketingbudgetten hieraan besteden. Dan kies ik er liever voor om je authenticiteit mee te nemen in de werving, zoals je daar op LinkedIn veel meer mogelijkheden voor hebt om hier creatief mee om te gaan. Hier werf je kwalitatieve leads (kandidaten) ipv kwantiteit.

Berichten posten LinkedIn

Naast een goed zichtbaar profiel moet je ervoor zorgen dat jouw profiel continue zichtbaar blijft, dit doe je door berichten de posten. Berichten over jouw dagelijkse werk, de highlights, jouw genietmomenten of hoe je werkdag eruit ziet. Dat wat jouw bezighoud dat is wat jouw ambassadeurs ook interessant vinden. Herkenbaarheid.

Dat wat voor jou heel gewoon is, is voor een ander heel bijzonder.

Het ontbreekt bij (bijna) iedereen aan de 3 belangrijkste ingrediënten om succesvol berichten te plaatsen op LinkedIn.

  1. Structuur
  2. Consequent
  3. Prioriteit

Door met mij samen te werken zorg ik dat deze ingrediënten aanwezig zijn in jouw recept tot succes, want ik creëer die ruimte. We hebben wekelijks overleg over wat je bezighoudt, kiezen het onderwerp, we brainstormen maandelijks en ik maak het jouw prioriteit. Ik vraag jou foto’s te maken van waar je heen gaat en wat je beleeft. Daardoor creëer ik bewustwording in je werk, zodat je inziet hoe bijzonder jouw werk is, in plaats van de alledaagse gewoonte. Mensen willen weten wat je doet, die zijn nieuwsgierig en willen mee in jouw belevingswereld.

De resultaten na 2 maanden 1x per week posten (exclusief vacature posts).

  • Topscore van 1 bericht is 5.200 unieke views.
  • Gemiddeld aantal 2.500 views (na 15 weken, 1x per week posten)
  • 2 ingevulde vacatures
  • Bewustwording creëeren. 
  • Er wordt over gepraat; er ontstaat reuring.

Naast mooie kijkcijfers krijgt de klant ook leuke reacties als hij offline mensen spreekt. Voorbeeld. Een toeleverancier liep er tegenaan dat mijn klant achterliep in het aanleveren van werk, doordat de leverancier bij  op LinkedIn had gezien dat ze heel actief personeel aan het werven waren, creëerden we begrip en wederzijds respect. Wat de samenwerking ten goede komt. Er wordt over je gepraat en dat is wat je wil.

Wanneer je niks deelt op social media wordt er ook niet over je gepraat. Door te zorgen dat er over de juiste topics gepraat wordt, is het van belang dat je dichtbij jezelf blijft, maar jezelf ook stretcht. Door input te leveren krijg je altijd output, de ene keer boek je al heel snel resultaten en de andere keer moet je langer geduld hebben. Het is continue monitoren en bijsturen, dat maakt mijn werk zo mooi. Die dynamiek en die constante uitdaging. Leuke appjes, blije gezichten en andere enthousiaste berichten zijn de kroon op mijn werk.

Blijf zaaien, dan blijf je oogsten.

Ben je geïnteresseerd in wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact met me op.