Wanneer je een professioneel en zeer deskundig LinkedIn profiel hebt, kun je aan de slag om jezelf zichtbaar te maken voor jouw connecties. Ben je niet zo gericht op LinkedIn, omdat je misschien meer gericht bent op de consumentenmarkt, dan is dit social mediakanaal nog steeds interessant. Het kost namelijk niet veel moeite om je bericht, dat je op Facebook of Instagram post, ook door te plaatsen op LinkedIn. Dan moet je het ook zien als meer ‘exposure’ in de breedte. Je kan nooit weten waar je klant vandaan komt, iedereen heeft haar eigen netwerk.

Overal zitten kansen, benut die, je komt er later vanzelf achter waar de meeste kansen voor jou liggen. Ga daar aanscherpen.

Hoe ga je te werk als je potentiële klanten wil bereiken?

#1 Post 2-3 keer per week een bericht. Is dat niet te vaak? Nee, dat is niet te vaak. Als jij jezelf niet laat zien, weet niemand wat je doet en waarvoor ze bij jou moeten zijn. Stel jezelf voor dat je op een netwerkbijeenkomst bent en je praat met niemand, dat komt op hetzelfde neer. Stap uit je comfortzone en ga dit doen, hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter het voelt om dit te doen.


#2 De eerste zin van je post is wat je connecties lezen, dus trigger ze daarmee zodat ze door willen lezen.

#3 Tag mensen in je bericht voor meer interactie. Ga mensen taggen die zelf ook actief zijn op LinkedIn, dan heb je meer kans dat ze zullen reageren.

#4 Voeg een call-to-action toe voor meer interactie. Dit doe je door je post te laten eindigen op vraag aan je volgers zoals, herken je dit?

#5 Gebruik echte foto’s want dat spreekt mee aan dan stockfoto’s

#6 Wil je een link toevoegen aan je post? Doe dit dan in de comments en in je tekst een verwijzing naar die link. Je krijgt van LinkedIn strafpunten wanneer je mensen weglokt van hun platform.

#7 Het eerste uur nadat je een post hebt geplaatst is het belangrijkst, wanneer je in dat uur interactie krijgt op je bericht, dan gaat LinkedIn het bericht aan meer mensen laten zien. Je scoort punten wanneer iemand op interessant klikt, iemand een comment plaatst en als iemand je bericht deelt.


#8 Wanneer je een blog plaatst op je website, plaats je deze ook op LinkedIn bij ‘Artikel schrijven’ (zie hierboven). En deel dit artikel in groepen waarvan je denkt dat ze dat interessant vinden. Zo verhoog je jouw zichtbaarheid en krijg je meer interactie.

#9 Heb interactie met je connecties, reageer op hun post of artikel.

#10 Wanneer je op zoek gaat naar mensen waarmee je graag zou willen connecten, stuur dan ALTIJD een persoonlijk bericht. Stel jezelf weer voor dat je op een netwerkbijeenkomst bent en je drukt iemand zomaar je visitekaartje in de handen en je zegt er niks bij. Dat is natuurlijk raar, dus doe dat online ook niet. Stel jezelf voor en ga zo het gesprek met iemand aan. Haak bijvoorbeeld aan op wat iemand in haar profiel heeft staan.

#11 Sluit je aan bij groepen die jou interesseren.

#12 Volg hashtags (zie hieronder)


#13 Stuur berichten naar mensen die je hebt leren kennen, wees oprecht geïnteresseerd. Voel je écht een klik maak dan eens een afspraak voor een (virtueel) kopje koffie.

#14 En zoals bij alles wat je deelt op social media, wees écht en oprecht. Wees positief voel je dat even niet, dan mag je best eens je hart lucht op social want dat maakt je mens. Probeer er wel een positieve draai aan te geven en maak er geen zakdoek moment van. Vertel dat het je een mooi inzicht heeft gegeven of je heeft geïnspireerd tot….

#15 Wanneer je serieus klanten wil gaan binnenhalen via LinkedIn kun overwegen om een Premium account aan te schaffen. Dit is vrij kostbaar, dus raad ik je aan om dit eerst een maand gratis te proberen of dit iets voor je is.

Dat je LinkedIn en andere social media kan inzetten om jouw bedrijf en jezelf zichtbaar te maken voor jouw klant, is een belangrijk onderdeel van de Actieboost. Met praktische tips en een gezonde portie daadkracht en enthousiasme zet ik je graag aan het werk om dit in te zetten bij het krijgen van klanten. Succes!

Ik wil graag met jou in gesprek over de Actieboost, neem contact met mij op:

Contact