Hoe creëer je als employer branding specialist authentieke en boeiende content voor jouw bouw- of installatiebedrijf? Hoe neem je jouw doelgroep mee in het échte verhaal en daarmee een mooie brug slaat naar jouw werkgeversmerk of jouw vacatures, zodat het herkenbaar en onderscheidend is.

1. Storytelling: Je werkt met échte mensen dus vertel je het échte verhaal.

Laten we beginnen bij storytelling. Verhalen zijn de ruggengraat van elke krachtige employer branding strategie. Het gaat hier niet om het opsommen van feiten en cijfers, maar om het delen van de menselijke ervaringen binnen jouw organisatie. Denk aan een projectleider die vertelt over een uitdagend project en hoe zijn team het tot een succes maakte. Niet alleen de successen, maar zeg ook eens iets over de struggles waar ze mee te maken hadden. Het zijn júist de tegenslagen waar mensen zich in kunnen herkennen, door deze om te buigen naar iets positiefs zorg je ervoor dat het niet een ‘zakdoekmoment’ word. Deze verhalen maken jouw bedrijf menselijk en herkenbaar.

2. Medewerkerinterviews: Diverse perspectieven

Medewerkerinterviews zijn goud waard. Interview nieuwe medewerkers, gepensioneerden, leerlingen, en stagiaires. In elke laag van het bedrijf. Elk van hen heeft een uniek verhaal en perspectief op wat werken in jouw bedrijf of branche speciaal maakt. Hoe heeft een stagiair zich ontwikkeld tijdens zijn stage? Wat waren de hoogtepunten van een medewerker die net met pensioen is gegaan? Deze persoonlijke verhalen zijn enorm krachtig. Je kan ze zien als review over jouw bedrijf en je weet hoeveel mensen reviews kijken voordat ze een product aanschaffen. toch? Dit ligt tussen de 70% en 80%.

3. Projectupdates: Samen sterk

Een kijkje achter de schermen bij lopende projecten is altijd interessant. Laat zien hoe je samenwerkt met partners en welke innovatieve oplossingen je team bedenkt. Dit toont niet alleen de expertise van jouw bedrijf, maar ook de teamgeest en het samenwerkingsvermogen. Niet elk bouwbedrijf heeft dezelfde projecten, de één doet meer seriematig en de ander meer maatwerk en weer een ander zit meer in de utiliteit en de ander in de woningbouw of specialiseert zich in klimaattechniek en weer een ander meer in koeltechniek of elektro. Benadruk dit onderscheid in je verhaal en je foto- en videomateriaal. Dan maak je het een potentiële installatiemonteur makkelijker om een keuze te maken welke bedrijf het beste bij hem zou passen.

4. Persoonlijke inzichten en ervaringen

Moedig je medewerkers aan om hun eigen verhalen en ervaringen te delen. Dit kan variëren van een uitdagende werkdag tot een succesvol afgerond project. Het is belangrijk dat deze verhalen echt zijn; perfectioneren is niet nodig. Het echte verhaal is wat mensen aantrekt. Het hoeven niet altijd grootse verhalen te zijn, soms kan het uitlichten van iets kleins heel veel herkenbaarheid oproepen zoals de drukte voor de bouwvak of de kerstsluiting, dat alles nog even af moet.

5. Veranderingen binnen het bedrijf

Wees transparant over veranderingen binnen je organisatie. Of het nu gaat om uitbreiding, nieuwe werkwijzen of beleidswijzigingen, het delen van deze informatie helpt bij het bouwen van vertrouwen en toont dat je bedrijf dynamisch en vooruitstrevend is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe bedrijfskleding waardoor de veiligheid beter geborgd wordt of dat iedereen een winstuitkering krijgt en niet alleen het management. Allemaal interessant voor die latent werkzoekende.

6. Secundaire arbeidsvoorwaarden uitlichten

Als er iets is wat je evergreen kan delen op je socials dan zijn het jouw (secundaire) arbeidsvoorwaarden, deze veranderen niet snel dus die kan je mooi verdelen over het jaar. Dit is een krachtige manier zijn om je te onderscheiden van concurrenten. Wees hierbij specifiek en eerlijk over wat medewerkers kunnen verwachten. Deel bijvoorbeeld foto’s over de werkbus, hoe ziet die eruit of de gereedsschapskist die iedereen meekrijgt. Wat voor jouw heel normaal is, is voor een ander heel bijzonder.

7. Vacatures delen

Natuurlijk, vergeet niet regelmatig je vacatures te delen. Doe dit op een manier die past bij de rest van je content. Verbind de vacature met echte verhalen van medewerkers die dezelfde functie uitoefenen. Mensen willen gezichten zien, wat voor mensen werken daar? Wie wordt mijn nieuwe collega als ik daar ga werken? Hoe ziet de werkplek eruit? Hoe ziet een werkdag eruit? Hoe visueler hoe beter, de meeste mensen zijn visueel ingesteld dus gaan ‘aan’ op foto’s, video’s en grafieken.

8. Gebruik verschillende soorten media

Wissel af tussen geschreven posts, video’s en echte foto’s. Dit houdt je content fris en aantrekkelijk. Zorg ervoor dat de foto’s en video’s ook ‘echt’ zijn – geen stockfoto’s, maar echte mensen in echte werksituaties.

GOUDEN TIP

Door authentiek en transparant te zijn in je communicatie, bouw je een sterk employer brand op in de bouw- en installatiebranche. Onthoud dat het draait om het vertellen van het échte verhaal, met echte mensen. Zo trek je niet alleen talent aan, maar behoud je ze ook op lange termijn.

Wil je dit uitbesteden of dieper ingaan hierop? Neem dan contact op met Sietske Visser 06-460 833 06 of mail naar info@sieva.nl