Wanneer je op zoek gaat naar personeel worden er vaak standaard routes gevolgd. Je zet de vacature uit op de website en Indeed en meestal wordt die nog gedeeld op social media. Vervolgens hoop je dat er iemand solliciteert. Maar hopen is natuurlijk niet een hele lekkere strategie. Daarnaast gaan recruiters contact met je zoeken wanneer ze een kandidaat hebben en vragen hier grote bedragen voor.

Voor het overnemen van bijvoorbeeld een werkvoorbereider betaal je eenmalig €10.000 W&S fee en soms zelfs meer. Dat is veel geld en dan heb je slechts 1 vacature ingevuld en 1 kandidaat aangenomen. Er zit een pleister op de wond, zodat deze kan helen. Maar je wil niet één pleister, je wil de hele verbanddoos, toch? Je wil verzekert zijn van een spontane stroom aan goede sollicitanten en je wil hier op langere termijn uit putten. Hiermee creëer je rust in je bedrijf, het vertrouwen van je collega’s groeit en de werkdruk blijft behapbaar.

Investeren op korte of lange termijn

Daarvoor moet je niet op 1 paard wedden. Dat betekent dat je structureel aandacht moet geven en tijd moet steken in jouw recruitmentproces. Daarvan is employer branding een heel belangrijk onderdeel en hier binnen kan je heel snel resultaten boeken wanneer je LinkedIn hiervoor inzet. Maar ook hier geldt; maak het je prioriteit, wees consequent en authentiek en zorg voor variatue. Met die 10K kan je (bijna) een jaar investeren in het bouwen aan jouw online werkgeversmerk op LinkedIn. Je hebt hier wel wat meer geduld en creativiteit voor nodig, maar hier heb je op de langere termijn veel meer aan. Je krijgt dan voor die zelfde 10.000 euro:

  • meer spontane sollicitaties.
  • meer kandidaten die passen bij jouw bedrijfscultuur.
  • meer ingevulde vacatures.
  • meer naamsbekendheid.
  • je vergroot je online zichtbaarheid niet alleen om je vacatures in te vullen, maar ook nieuwe klanten kan binnenhalen.
  • meer engagement met je netwerk.
  • bouwt aan een netwerk met vakgenoten / jouw doelgroep waarmee je jouw expertstatus vergroot.
  • er wordt offline meer over je gepraat.
  • je bouwt aan een lange termijn oplossing voor je recruitment
  • hier en daar kan je zelfs gelukstreffers hebben, wat altijd mooi meegenomen is.
  • mensen leren je kennen,

De succesvolle aanpak

Een goede aanpak is hierbij onmisbaar, dus zorg voor de volgende ingrediënten om succesvol te recruiten op LinkedIn.

  1. Prioriteit – Maak tijd vrij om je vacatures in te vullen door actief te zijn op LinkedIn, na te denken over wat je wil posten en bewuster te worden van je werk.
  2. Consequent – Zorg dat je structureel zichtbaar bent met het schrijven van kwalitatieve posts. Minimaal 1x per week is mijn stelregel.
  3. Variatie – Gooi niet alleen maar je vacatures op LinkedIn maar varieer met verschillende soorten posts.
  4. Authentiek – Blijf dichtbij jezelf en bij de cultuur, missie en visie van je bedrijf daarmee spreek je mensen aan die zich daarin herkennen.

Succesvol je vacatures invullen en bouwen aan jouw employer brand op LinkedIn is niet iets wat van je één op de andere dag geregeld is, door jouw persoonlijke LinkedIn profiel hiervoor in te zetten hoef je niet gelijk diep in de buidel te tasten. Door stap voor stap hiermee aan de slag te gaan, zal je merken waarin meer geïnvesteerd moet worden om de latent werkzoekende aan te spreken en te verleiden om bij jouw bedrijf te komen werken.

Sieva Recruitment helpt je daar graag bij.

Contact