Daar zat ik dan, met tien andere vrouwelijke ondernemers om tafel om te netwerken. Ik ben vrij selectief in waar ik heenga en waar niet, maar ik heb een tijdje geleden met mezelf afgesproken dat ik me wat meer ga openstellen voor netwerkclubs. Ik ben lid van meerdere Facebookgroepen en in één van die groepen kwam een oproep voorbij of er andere vrouwen waren die zin hadden in een koffiedate in het Noorden met als doel te gaan netwerken. Ik gaf aan dat ik wel wilde afspreken en zo haakten er nog een aantal vrouwen aan. Er werd een datum geprikt en een locatie gekozen. Lekker laagdrempelig.

Coaches zijn duur

Toen we met ongeveer 10 vrouwen aan de lange tafel zaten, ging iedereen zichzelf voorstellen. De factor geld speelde bij sommigen best een grote rol voor het nemen van beslissingen voor hun bedrijf. Uitspraken als ‘Die coaches vragen zoveel geld voor een coachingstraject’ en ‘Netwerkclubs zijn zo duur’. Ik vond het heel interessant hoe iedereen tegen geld aankijkt. Doordat ik zelf al ruim een jaar in een coachingstraject zit, weet ik wat de waarde hiervan is. Ik zal niet zeggen dat het goedkoop is, doordat ik hier een grote investering in heb gedaan, dat ik wel volledige commitment heb om dit programma te volgen een aan mezelf en mijn bedrijf te werken. Wanneer dit gratis zou zijn, dan zou ik bij het minste of geringste al afhaken.

Zuinig zijn

Je kan je vast herinneren toen je als kind zakgeld kreeg en dat je ging sparen voor iets heel moois. Toen je eindelijk het geld bij elkaar had, ging je naar de winkel om het te kopen. Wat was je daar dan blij mee, en wat was je er zuinig op. Wanneer je het kwijt zou raken, zou je daar heel verdrietig van kunnen zijn. Want je wilde het zó graag hebben en nu ben je het kwijt. De vraag is dus ook ‘Hoe graag wil je iets hebben?’ En hoe zuinig ben je erop?

Wat is het je waard

En wat is veel geld? Wat voor mij niet veel is, is voor jou misschien wél heel veel. De hoeveelheid geld dat je hebt is subjectief. Wat je jezelf moet afvragen is ‘Wat levert het mij op?’. En dat is soms moeilijk te bepalen wanneer je een dienst wil kopen. Wanneer je een auto koopt dan ga je er vanuit dat die auto jou van A naar B brengt of dat het je een bepaalde status zal geven. Maar wanneer je een dienst koopt, dan is het een stuk lastiger om te bepalen wat de waarde is en welk resultaat het je zal opleveren.

Wel kopen of niet kopen

Het resultaat dat je behaalt en de wie de persoon is, die deze dienst aanbied is dus van cruciaal belang of het waardevol is, of niet. Wanneer je wil gaan investeren in jezelf, is het dus belangrijk om goed te weten welk resultaat je wil behalen en of je een klik hebt met de persoon die je gaat helpen om dit te behalen. Want er is altijd geld, wanneer je iets maar graag genoeg wil dan zal je ervoor zorgen dat je het kan kopen. Toch?

Zo werkt dat ook voor mensen die iets bij jou willen kopen, laat je genoeg zien welk resultaat ze kopen? En wat ze daarna kunnen bereiken met dat resultaat? En laat je aan genoeg mensen zien wie je bent?

Ga werken aan jouw ‘Money Mindset’ want je beperkt jezelf teveel door continue te denken dat je het niet kan betalen of door gedachtes als ‘ik heb geen geld’. Dat wat je aandacht geeft groeit, dus geef aandacht aan wat je wél wil. Keep your eyes on the ball.