Meer kwalitatieve sollicitaties via Indeed. Ik geef je 3 tips

door | mrt 2, 2018 | Voor werkgevers | 0 Reacties

Al geruime tijd plaats ik vacatures op Indeed . Naast het actief werven van personeel zet ik ook vacatures uit op verschillende jobsites waaronder Indeed voor het reactief werven. In sommige situaties is het fijner om uit een grotere vijver te kunnen vissen. Zeker wanneer het moeilijker is om die latente werkzoekende te bereiken.

Helaas moest ik de afgelopen weken concluderen dat het aantal sollicitaties terugliep. Met als gevolg dat ik het gevoel had dat het sponsoren van vacatures zinloos leek. Daarom ben ik in gesprek gegaan met Indeed om erachter te komen waar het probleem lag. En ik moet zeggen dat dit een interessant en leerzaam gesprek is geweest. Daarom deel ik graag 3 tips met je die je kunnen helpen met het optimaliseren van je online werving op Indeed. Ik licht graag een tipje van de sluier op.

Tip 1 – De vacaturetekst

De vacaturetekst is de eerste stap om sollicitanten te ‘verleiden’ om op jouw vacature te solliciteren.

Schrijf een vacaturetekst van 700-1000 tekens waarin je rekening houdt met wat de sollicitant graag wil lezen. Een te korte tekst biedt te weinig informatie waardoor een sollicitant weer afhaakt. Een te lange tekst lezen mensen maar half of helemaal niet.

De meeste sollicitanten kijken vacatures op hun telefoon, dus een te lange vacaturetekst oogt veel te lang en dus niet aantrekkelijk om te lezen.

Tip 2 – Bedrijfspagina

Zorg dat je bedrijfspagina goed gevuld is met informatie over je bedrijf. Denk aan je logo, bedrijfsfoto’s, bedrijfsfilm, social media links maar vooral de reviews. Vraag in elk geval 2-3 medewerkers om een review te schrijven over hoe ze het ervaren om bij jouw bedrijf te werken.

Tip 3 – Concurrentie

Ga onderzoeken wat je concurrentie (die in dezelfde vijver zit te vissen) doet. Welke keywords en zoekwoorden gebruiken zij in de functietitel en hun vacaturetekst. Zorg dat je onderscheidend bent.

Uiteindelijk kun je concluderen dat (online) Recruitment steeds meer begint te lijken op (online) Marketing. We houden rekening met SEO en we kunnen funnels bouwen om kandidaten aan te trekken. Zoals je in Marketing de klanten wil verleiden om iets van je te kopen, zo wil je de sollicitanten verleiden om bij je te solliciteren.

Zorg dat je in alle opzichten een aantrekkelijk bedrijf bent om voor te werken.

Als je wel wat hulp kan gebruiken bij de werving & selectie in combinatie met online zichtbaarheid, neem dan vrijblijvend contact met me op. Dan ga ik graag samen kritisch kijken naar je huidige recruitmentstrategie en voorzie ik je van 3 tips. Je kan me bellen op 06-46083306 of mail me op info@sieva.nl  om een afspraak te maken.

0 reacties

©2018-2019 Sieva Opstartcoach naar (meer) klanten. All rights reserved. Fotografie The Click Company Website realisatie JOR.nl | Privacyverklaring