Je kent het vast wel. Je (voormalige) baas vond dat het hoog tijd was voor een salestraining. Dus er werd (meestal) een bobo in huis gehaald die het salesteam eens even ging vertellen hoe je klanten binnenhaalt. 

Toen ik nog wat jonger was, vond ik dat soort trainingen heel interessant. Zou dat kunnen dat je met wat trucjes meer klanten kan binnenhalen? Dus vol goede moed ging ik naar zo’n training. Ik bracht de geleerde trucjes in de praktijk, maar ergens voelde het nooit goed. Ik deed iets wat ‘nep’ was, het was niet iets wat bij me paste. 

Nu ik ouder (en wijzer) ben geworden en veel verkoopgesprekken heb gevoerd, kijk ik heel anders naar die salestrainingen. Veel trainingen zijn erop gericht dat je als verkoper / ondernemer die klant gaat ‘omlullen’ of ‘overtuigen’ om jouw product of dienst te kopen. Je moet jezelf gaan aanpassen als een soort van kameleon, zodat de klant maar toehapt. Dus dat is ook hoe ik ben begonnen toen ik mijn eigen bedrijf opstartte. Ik wilde graag aan het werk en geld verdienen. Dus ik ging op die manier mijn verkoopgesprekken voeren en haalde klanten binnen. 

Heel mooi natuurlijk, maar ik kwam tijdens die samenwerkingen achter dat het niet werkte. We hadden de klik niet, er was geen verbinding. Ik voerde mijn taken uit, kwam mijn afspraken na, maar de samenwerking voelde niet als heel succesvol. Ik miste wat. 

Dus gaandeweg het ondernemerschap, kreeg ik steeds sterker de behoefte om het anders te doen. Ik wilde niet de ‘pleaser’ zijn, maar ik wilde een gelijkwaardige en respectvolle samenwerking. Dus wanneer ik ook met dat gevoel een verkoopgesprek in ging, was dat ook wat ik wilde dat het zou opleveren. Vanaf het moment dat ik het op die manier aanpakte, ging ik samenwerken met klanten waarbij de samenwerking niet alleen het uitvoeren was van mijn taken, maar dat er ook een klik was, waardoor ik meer kon geven. En geven is krijgen. Dus kreeg ik daar ook heel veel voor terug.

Ben jij klaar voor een salestraining à la Sietske?

Ik meld mij aan voor de Actieboost

Liefs Sietske