Het niet afwijzen van sollicitanten heeft grote gevolgen

door | nov 21, 2017 | Voor werkgevers | 1 reactie

Ik verbaas mij er steeds weer over dat er zoveel mensen zijn die geen afwijzing krijgen wanneer ze ergens hebben gesolliciteerd. Een sollicitant heeft veel tijd en energie gestoken in een sollicitatie en krijgt na het versturen hiervan geen enkele reactie, geen bevestiging van ontvangst, geen afwijzing, helemaal niks. Als bedrijf ga je dan volledig voorbij aan het feit dat al deze sollicitanten interesse hebben in jouw bedrijf en graag bij jou willen werken. Sommigen hebben een half uur tot een uur gestoken in het schrijven van een geweldige motivatiebrief. En dan stuur je als bedrijf helemaal niets aan diegene terug. Dat heeft grote gevolgen zonder dat je dat in de gaten hebt!

Wanneer je een sollicitant niet laat weten dat je zijn of haar sollicitatie hebt ontvangen en geen afwijzing stuurt, blijft deze vervolgens in onwetendheid achter. De sollicitant gaat hierover praten met mensen in zijn of haar omgeving en zo ontstaat al je gelijk de slechte reclame voor je bedrijf. Ik zie het als een gemiste kans! Een kans die je als bedrijf zo makkelijk aan kan grijpen om jezelf te promoten en goodwill te kweken.

  1. Wanneer je iemand een ontvangstbevestiging stuurt creëer je de bereidheid om te wachten op verder nieuws.
  2. Wanneer je uiteindelijk besluit om mensen een afwijzing te sturen of ze te bellen om ze af te wijzen dan kan iemand accepteren dat de keuze niet op hen is gevallen.

Natuurlijk is ook dán de sollicitant teleurgesteld, maar ze kunnen het in elk geval afsluiten en zullen in de toekomst geen negativiteit verspreiden over je bedrijf. Wanneer je dit allemaal dus niet doet, dan ontkom je er niet aan dat mensen negatief zijn over je bedrijf. Je kan jezelf vast wel voorstellen hoe dat dan gaat op een verjaardag. Een sollicitant die niks van je heeft vernomen, kan in de toekomst er zelfs voor kiezen om geen zaken met je te doen. Zij gaan liever ergens anders heen waar ze die negatieve ervaring niet hebben opgedaan.

Waar ligt het nu aan dat bedrijven dit belangrijke onderdeel van een sollicitatieprocedure over het hoofd zien? Zien ze het wel écht over het hoofd, of onderschatten ze de waarde van het sturen van ontvangstbevestigingen en afwijzingen? Of krijgen ze zoveel sollicitaties binnen dat het onbegonnen werk is om iedereen (persoonlijk en respectvol) af te wijzen? Er kunnen tal van redenen zijn. Je zou natuurlijk graag meer positiviteit en respect willen creëren bij de mensen die solliciteren bij jouw bedrijf. De arbeidsmarkt trekt aan, dus er zijn weer meer vacatures en het aantal werkzoekenden gaat weer afnemen. Een sollicitant heeft het straks voor het uitkiezen. Wees jezelf er daarom van bewust als je op een verantwoorde manier met je sollicitanten omgaat. En zorg ervoor dat mensen bij jou zullen solliciteren en niet bij dat bedrijf waar ze nooit meer wat van hebben gehoord.

Neem contact met mij op voor het maken van een vrijblijvend strategiegesprek waarin ik 3 tips met je deel.

1 Reactie

  1. Wendy Jansen

    Helemaal waar! Dit heb ik zelf ook meegemaakt toen ik veel moest solliciteren. Je bedenkt je wel even of je iets van zo’n bedrijf zou afnemen, mocht je voor die keuze komen te staan. Goede tips!

©2018-2019 Sieva Opstartcoach naar (meer) klanten. All rights reserved. Fotografie The Click Company Website realisatie JOR.nl | Privacyverklaring