Het wordt steeds moeilijker om vacatures in te vullen, er staat momenteel een recordaantal vacatures open en recruiters zijn er druk mee. In het ergste geval kun je jouw klanten niet bedienen. Je moet nee verkopen. Het tegenovergestelde van een paar jaar geleden toen het nog crisis was.

Het risico ligt op de loer dat je in paniek raakt en niet weet wat je moet doen om je vacature(s) in te vullen. Van de één hoor je dit, van de ander hoor je dat en voordat je het weet ben je all over the place aan het recruiten. Met hagel schieten heeft nog nooit iemand iets opgeleverd. Mijn advies is: ga gericht aan de slag en begin bij het begin. Klinkt heel simpel toch?

En het is ook simpel. Je hoeft niet heel lang en ver te zoeken als het talent vlak onder je neus zit: je eigen personeel. Hoe goed ken je jouw eigen personeel en hun talenten? Hoe fijn zou het zijn als iemand binnen jouw eigen bedrijf promotie kan maken. De voordelen zijn dat de werknemer waardering krijgt voor zijn werk en dat je als werkgever iemand op een positie zet waarvan je al heel veel weet. Degene kent het bedrijf, is betrouwbaar en als kers op de taart is de kans heel groot dat diegene ambassadeur is voor jouw bedrijf. Hij zal goede reclame voor je maken, omdat je zo’n goede werkgever bent. Een echte win-win situatie.

Voorwaarde van bovengenoemde situatie is dat je jouw personeel goed kent. Wat doe je om je personeel goed te leren kennen? Wat vinden zij belangrijk? Wanneer je dat allemaal goed in beeld hebt, kun je mooie stappen zetten als werkgever. Ik noem dit excellent werkgeverschap, maar ik zie steeds vaker de term retentiemanagement voorbij komen.

Retentiemanagement of retentiebeleid is bedrijfsbeleid dat gericht is op het behouden van het personeel in een organisatie, of op het vasthouden van bestaande klanten. (Bron: Wikipedia)

Bij dit hele proces komt veel gevoel kijken, oprechte interesse, respect en vertrouwen. Aspecten die in alle relaties belangrijk zijn. Hoe zorg je ervoor dat de relatie met je personeel goed is? Door met je personeel in gesprek te gaan kom je veel te weten. Dat kun je 1 op 1 doen maar dat kan ook in groepjes zoals tijdens een vergadering of lunchpauze. De sfeer tijdens zulke gesprekken moet ongedwongen zijn, liefst spontaan. Op die manier ontstaat een good vibe en dat bevordert de sfeer en motivatie van je mensen. Iedereen functioneert beter in een werkomgeving waar respect en vertrouwen is.

Personeel dat positief spreekt over zijn werk is de beste ambassadeur voor je organisatie. Dit kun je bevorderen door een beloningssysteem. Wanneer een werknemer een nieuwe werknemer aanbrengt vanuit zijn persoonlijke netwerk, krijgt diegene een beloning. Hierin zijn de mogelijkheden grenzeloos, persoonlijk zou ik een extra vrije dag een hele mooie beloning vinden, maar je kan ook kiezen voor een financiële vergoeding. Vraag aan je personeel wat zij passend vinden. Meer betrokkenheid bij jouw bedrijf is de mooiste beloning die je als werkgever kan krijgen.

Kun je hier hulp bij gebruiken, dan kom ik graag met je in gesprek, ik help je hier graag bij.

Persoonlijk * Eerlijk * Lef