Ik spreek regelmatig virtueel assistenten die vastlopen in hun business. En vragen mij altijd hoe je aan klanten komt.

Mijn antwoord daarop is niet in één zin te vatten, als het zo makkelijk was dan had ik geen werk 😉 Maar ik deel graag met je wat een belangrijk onderdeel is van mijn succes. En dat is met LinkedIn. Ik verbaas mij erover hoe mensen omgaan met hun zakelijke profiel. Het is allang niet meer een platform waar je op zit als je op zoek bent naar een baan. Het is een plek om kennis te delen, elkaar te helpen en een belangrijk onderdeel van je marketing en sales.

Hoe pak je dat aan?
Je kan mijn LinkedIn profiel gebruiken als voorbeeld. Begin met het maken van een verzorgd uitziend profiel. De bovenkant is het belangrijkst, want de meeste mensen scannen een profiel in een paar seconden dus zet het belangrijkste bovenaan. Je hebt maar één kans voor een eerste indruk.

#1 Zorg voor een professionele foto gemaakt door een fotograaf. Nadat ik een professionele fotoshoot heb gehad, belden potentiële klanten mij spontaan op om met mij samen te werken. Dat is dus een waardevolle investering.

#2 Maak een mooie header (dit kan je heel mooi maken op www.canva.com)

#3 Schrijf een sterke kopregel waarin je duidelijk benoemt wat je doet. Vermijd hierin afkortingen en onduidelijke (vak)taal. Verplaats je in jouw potentiële klant, waar zoekt die op en kan die jou vinden?

#4 Zorg dat je locatie klopt. Op sommige profiel staat ‘Nederland’ als locatie maar daar wordt zelden op gezocht.

#5 Schrijf een krachtige samenvatting waarbij je begint met je contactgegevens (zie mijn profiel hierboven), zodat een potentiële klant niet lang hoeft te zoeken hoe hij contact met jou kan opnemen.

#6 Zorg ervoor dat je de rest van je profiel zo compleet mogelijk invult. Houd hierbij in je achterhoofd dat je met jouw profiel jezelf aantrekkelijk wil maken voor jouw potentiële klant. Vermijd bijvoorbeeld kortdurende werkervaring die niet relevant is. 

#7 Bedenk goed dat je profiel nooit af is (net als je website), je kan altijd bijschaven en aanscherpen.

#8 Vraag om aanbevelingen van ex-collega’s en voormalige klanten.

#9 Zorg dat jouw profiel ‘zeer deskundig’ is, dan ben je het beste vindbaar (zie hieronder). Het dashboard kan je vinden op jouw profielpagina.

#10 Ga connecten met mensen die je al kent en mensen die je ontmoet. Je warme leads zijn je beste ambassadeurs. Hoe groter je netwerk des te groter je bereik.

Hoe je LinkedIn en andere social media kan inzetten om jouw als virtueel assistent zichtbaar te maken voor jouw klant, is een belangrijk onderdeel van de Actieboost. Met praktische tips en een gezonde portie daadkracht zet ik je graag aan het werk om dit in te zetten bij het krijgen van klanten. Samen met mij en je buddy’s waarmee je in mijn programma ziet, zal je gaan stralen in je professionaliteit.